Az előző cikkemben (eltudjátok olvasni itt) beharangoztam már, hogy fogok csinálni egy listát a kedvenc szövegíróimról is, én se gondoltam volna, hogy ilyen hamar eljön ez a pillanat, hogy ezt megírom, de örülök neki, mert szintén az előző cikkem kapcsán jöttem rá, hogy mennyire fontos számomra a magyar nyelv, és szeretném, ha ez több embernek is az lenne.
10. Vitáris Iván
Vitáris Iván az Ivan & The Parazol énekese. A zenekar karrierjének legnagyobb részében angolul szóltak Iván szövegei, amiket én nem értékelek ezen a listán, mert most a magyar szövegekre fókuszálok, ám van egy albumuk, a Budai Pop, amin magyar nyelvű dalok vannak, s mivel csak ez az egy album, meg pár dal van, ahol Iván magyarul írt szövegeket, így csak a tizedik helyre fért fel, mert nem érzem fairnek a többiekkel kapcsolatban, akik egész eddigi pályafutásukban magyarul írták dalszövegeiket.
Hiába a csekélyes portfólió, azért került fel még is a listára, mert eddig bárkinek mutattam dalokat róla, az első reakciójuk az volt rá, hogy: "de jó a szöveg"(amit amúgy nem értettem hogy hallottak ki, mert egész végig Springer Márton basszusgitár játékáról áradoztam), és nem csak ezen vélemények hatására, de én is elkezdtem jobban kedvelni ezeket a strófákat. Amik kifejezetten tetszenek a szövegekben, az az, hogy teljesen önazonosak, ez nem meglepő, mert nyilván egy jó szöveg önazonos, de én Iván karakterét előbb ismertem meg mint a zenéjét, és így eléggé szórakoztató volt olvasni ezeket a szövegeket, mert olyan sorokat mint Iván más nem tud írni, nem feltétlenül azért, mert olyan rohadt nagyon művészi megoldások lennének, hanem azért, mert nincsen még egy Vitáris Iván.
A Fejezd Be című dalban van egy tipikusan olyan momentum, mint amit az imént említettem. Ez a dal alapjáraton egy szerelmes dal, de Iván nem bírta ki, hogy ne tegye bele saját magát, így belekerült ez a két sor:
Mondd, minek adjam oda a lelkemet?
A szelet befogni úgysem lehet
Félre értés ne szülessék, én imádom Iván karakterét, és ezt se kritikaként mondom rá, pont ezt szeretem a szövegeiben. Kár, hogy ilyen kevés magyar nyelvű szövege van, mert simán előrébb is kerülhetett volna.
9. Glsch
Goulasch-ról már az előző cikkemben(a bevezetésben megtalálhatjátok a linket) is beszéltem, így nem sokat húznám az időt vele, hiszen a szövegei változatlanok. Ő számomra a szép rap zene megvalósítója, nagyon szép képekkel és szövegírói megoldásokkal dolgozik, csak azért került a kilencedik helyre mert a karrierjének egy nagyon kis szeletét ismerem csak, ugyanis ő elsősorban nem szóló előadó, hanem a Slow Village formáció tagja, ahol két másik rapperrel szövegelnek közösen. Idén jön ki amúgy új albuma, én már nagyon várom, főleg azért, mert a DDT lesz a producere, akik három olyan zenész akiket én nagyon nagyra tartok. Név szerint: Ocsovay Damján dobos, Varga Dániel szaxofonos és Heilig Tamás basszusgitáros.
Egy idézet tőle is dukál, hiába nem fejtem ki hosszabban miért van ott ahol:
Beton.Hofi - DAY 01 (feat. Glsch)
Te betűket adtál, én meg szót fogadtam
Nеm is tudnék fontosabbat, mégis máshol gondolatban
A vagyonom dobozok, zsákok meg a bennem lobogó káosz
Félkész dеmók a drive-on, bőven van még mit kitalálnom
A süket szobában találtam értő fülekre, milyen ez?
Van, hogy kifelé nézek, közben befelé figyelek
Nem a számlámon, nem a számokban látom sikerem
Mégsem gondolom azt, hogy későn születtem ide le (Ide le, ide le)
8. Akkezdet Phiai
Ez a helyezett lehet, egy kicsit csalás, hiszen az Akkezdet Phai-ban két szövegíró van, Saiid azaz Süveg Márk és Újonc azaz Závada Péter, de nem tudtam lehagyni őket. Hatalmas hibám, hogy az előző cikkemből az irodalmi szintű szövegírók részből kihagytam őket. Nem véletlen a két k a névben, hiszen az a két betű a kortás költészetet takarja. Így végülis azért vannak ők itt, mert mindenféle képpen akartam írni az ő szövegeikről, mert nagyon meghatározóak, mind nekem, mind a teljes zene iparnak.
Saiid és Újonc olyan dolgot hozott be Magyarországra, ami előttük még nem nagyon volt. Teljesen amerikai példára írták szövegeiket, leginkább a Wu-Tang Clan példájára, de ez semmit sem vesz el érdemükből. Ők fejlesztették ki a módszerüket, és saját szó ismereteküket használták fel. Elképesztően értelmiségi szövegek ezek, úgy előadva, hogy megmaradjon rapnek. Miközben hallgatom a dalaikat midig meg van nyitva egy Google lap, ahol azokra a szavakra keresek rá, amiket nem ismerek.
A legmeghatározóbb szövegeik számomra a Let's Bagó és az Egy ház. A Let's Bagó nevével ellentétben pont nem a dohányzásról szól, sőt az ellen "kampányol" ez számomra egy rap csapattól nagyon meglepő, hiszen a rapre jellemző a cigizés. A másik szöveg, pedig egy vallás ellenes strófa, ami már számomra nem annyira meghatározó, hiszen az én hitem, vagyis inkább pontosabban nem hitem, már rég kialakult, csak örülök, hogy egy ennyire szépen megfogalmazott kritikát hallottam a dal meghallgatása után. Az Egy ház amúgy nagyon sokat járt a fejembe, amikor irodalom órán a Bibliát tanultuk, mert kíváncsi lettem volna, hogy az irodalom tanárom mit reagálna rá, de végül nem mertem megmutatni neki.
Ami még nagyon érdekes számomra, az a kettőjük között lévő kémia. Ez nyilván meg van, tehát jól működnek együtt, de vannak olyan dalok, ahol az egyikük szövege egy szinttel a másiké fölött van. A Let's Bagó-ban például Újonc része szerintem jobb, de a Szófacsar című dalban, inkább Saiid szövege emelkedett ki. Vannak olyan dalok, ahol csak az egyikük szerepel. Saiid dala például a Hisz sztori, Závadáé pedig a Budepesmód.
A kedvenc soraim mind a kettőjüktől:
Saiid: Egy ház
Ezer hamis próféta, a gittegylet leszed!
Van fogalmad arról, hogy a hitgyülekezet
mekkora biznisz?! Én az égbe tartok kezet.
ez a markát tartva hitpénzből BMW-t vezet.
És tőlem kérdezed, hogy miért vagyok mogorva?
Tövis-korona - új Toyota Corolla.
De persze újkori imposztorok nem jutnak csak pokolra,
saját-Sátán kezében gyorsan jár a motolla.
Jézust nem érdekli a vallási reklámszakma,
csak hogy a valamivé válás feltámadna!
Én tisztellek, ha hiszel az egyházadban
De ahogy az elején mondtam, nekem egy Házam van.
Egy Házam van, annak az Égbolt a teteje,
padló a féktelen Föld, falak nincsenek.
Apám a Nap, Hold Anyám, Csillagok a gyermekek,
határtalan horgolják illatok a kertemet.
Óceánkád, láng a lámpa, arcom tóban mosom,
hegytető az irodám, ott tan’, józan gondolkozom,
harmat-fűbe hajtom fejem, gond egy szál se, völgy a fotel,
Hotel Kontinens-tál, a 6 csillagos motel.
Újonc: Budepesmód
Budapest az önmarcang,
a hídvám és a sarc.
Egy elmemélyi néma hang.
Egy arc nélküli arc.
Ha szélesebb lenne,
lehetne gyúrópad.
Rajta tricepszezne
egész Európa.
Budapest az éjszaka:
egy lehordott zsúrnadrág.
Épp hogy egy kissé szakadt.
Épp hogy túl nagy rád.
Tömény szoknyaköltemény.
Klasszikus, de kortárs.
A konformizmus kosztümén
Pest a mélydekoltázs.
Hiába nekik vannak a mai napig a legjobb szövegeik, úgy, hogy már sok-sok évvel ezelőtt feloszlottak, mégse lett dalszövegből szöveg dal, mert a produceri munkák is egészen elképesztőek. Sajnos nekik sem ismerem a teljes diszkográfiájukat, csak a Kottazűr című albumukat, nem hagyhattam le őket innen.
7. 6363
Gege szintén egy olyan ember, akinek a szövegeiről már nagyon sokat írtam( például itt), így most se húznám az időt vele. Ő is egy olyan rapper, aki irodalmi szinten ír, ami nem meglepő eredeti foglalkozását tekintve, ugyanis az magyar tanár. Napi szinten idézek egy-két sort tőle, nem könnyű őket megjegyezni, de, ha elég sokat hallgatja az ember, azért bele tud égni az ember agyába.
Egy idézet tőle is:
Negatív
Én nem vagyok én, csak a tükörrel állok itt velem szembe.
Én kifejezek, te meg azt mondod soha ne fejezzem be.
Ez nem relativizálás, hanem revitalizálás eleve, na gyere vele, ez a tudás fája, nem a fáj a tudás, nem a semmit-sem-tudás egyeteme.
Mindig tudom, hogy mit rakok ki, bár fogalmam sincs, hogy mit szedtem be.
Itt állok az antikvárium előtt a vadiúj szettembe',
azt öregnek néznek. Azt mondják jó napot bazmeg, az ajj de rossz,
mondjuk nem para túlélek bármit, há' ledobták rólam a Taigetoszt.
Meg vágod a két a dudás dumát? Na, amúgy nekem két csárdám van.
Freddy Krüger is fél elaludni, mert én jövök elő az álmában. Meg szavalok neked is olyan altatót bármikor, amitől felébredsz álmodba’,
és bocsi, de akkora arcom van, hogy a dicsőség fejébe szállok, ja.
6. Kovács Krisztián
Kovács Krisztián a Fish! pop punk zenekar énekese. Ő a második a listán aki nem ilyen rohadt különleges költői szövegeket ír, hanem egyszerűbb punk szövegeket. Punkhoz méltóan van bennük egy kicsi politika, de a legtöbbször a humoré a főszerep. Szerintem nagyon vicces strófák ezek. A politikai meglátásai is nagyon jók, és még néha van amikor komoly témák is, a kedvenc ilyen dalom a Jó Vagy Így.
A Jó Vagy Így egy szerelmes dal, ami egy kicsit szokatlan a punktól, bár a pop punktól nagyon nem. Ami szokatlan, hogy ilyen aranyos dalt én még nem hallottam. Ez egy nagyon szép és kedves üzenet, hogy: "nekem jó vagy így". Nagyon szeretem még az Óje című dalt, ami a mai modern felkapott zenészeknek egy kritikája, és ebben szerepel az egyik két kedvenc sorom a magyar zenei történelemből:
És ha tartalom nincs, csak dalszövegSzarjatok inkább rajzszöget
Szerintem ez a két sor elmondja, hogy miért is van itt a listán. Én nem is kívánok róla többet mondani.
7. Indigo
Indigo-ról is írtam már önálló cikket(itt a cikk), és ott is elmondtam, hogy mennyire nehéz dalokat ír. Ez azóta se változott, szerintem azóta egyszer sem hallgattam végig a teljes albumát, mert nagyon nem kellemes hallgatni való, bár én pont ezt szeretem benne. Nagyon kevés ilyen dal van, amit a nyersége és őszintesége miatt nem tudok meghallgatni, és neki ebből több is van.
Őszinte érzések mellet még nagyon sok természettel kapcsolatos képet használ szövegeiben, amiket én nagyon szeretek. Szerintem költői szempontból nincs érdekesebb dolog mint egy erdő, így én mindig örülök, ha valami hozzá köthető dolgot találok szövegekben, de aminek itt kifejezetten örülök, hogy ezek a bizonyos növények itt sokszor metaforaként vannak használva.
Az egyetlen ok amiért ő nincs feljebb a listán az az, hogy még csak egy albuma van magyar nyelven, de amiért nincs annyira alul mint Vitáris Iván, az az, hogy van nagyon sok dala magyarul, hiszen a Wavy nevű rap kollektívában ő is benne van, mint az egyetlen női tag, és nagyon sokat használják szerencsére. Az oda írt szövegei is nagyon jók, és ott is használ természettel kapcsolatos képeket, és nekem nagyon tetszik az még benne, hogy van egy ilyen határozott írói stílusa.
Egy példa erre:
Nárcisz
Nárciszok nyílnak a kertedben
Nőnek a gondok a fejedben
Hova lettek a kapcsolatok
Ha bejönnek, te elzavarod őket
Futnak a fák is előled
Sárgulnak a nárciszok a kertedben
Istent látod minden nap a tükörben
Haragod tartogatod
Mérgező gyökér a földben
Ami körötted élt, már megölted
Nagyon várom a következő albumot, és a további Wavy-s dalokat, szerintem még az se elképzelhetetlen, hogy ő feljebb fog csúszni a listán a jövőben, mert az varázslat, ami az ő tollából ki jön.
4. Kolibri
Kolibri szövegeit én az utóbbi időben szerettem meg nagyon. Eleinte, csak a hangja és a zenéje vitt el, ez főleg annak köszönhető, hogy ő nagyon sokat ír a szerelemről. Ez nekem ez idáig egy megfoghatatlan érzés volt, mostanság szerencsére már nem az, így át tudom érezni a strófáit, és ez alapján kimondhatom, senki nem ír olyan szép szerelmes dalokat mint Kolibri.
Szövegeiben nem csak a szerelem található meg, hanem az az iránti vágyódás is. Sőt van egy olyan dala, a Csirip, amiben a beleszeretés a vágyakozás, de még a szerelem is benne van.
Beleszeretés:
Vágyakozás:
Mostanában jött ki az új albuma, ahol elkezdett ködösebb, nehezebben érthető szövegeket írni, azokat még én se értettem meg, így azt nem is értékeltem, amikor gondolkodtam, azon, hogy hova kerüljön, hiszen nekem nagyon fontos az érthetőség. Az új album előtti dalai viszont könnyebben érthetőek, és nagyon meghatározóak is az én életemben, szóval ötnél lejjebb így se úgy se került volna.
3. Siklósi Örs
Aki már régóta követi a blogot, az már tudhatja, hogy mennyire szeretem Siklósi Örs munkásságát. Az AWS kétségkívül a legmeghatározóbb zenekar az életemben, és ez nagy részt Örs miatt van. Szövegeiben nagyon sok féle téma meg jelent, de a három legfőbb a mentális hogylétről szólóak, a társadalom kritikusak, és a szerelemről szóló dalok. A szerelmes dalait azt eléggé a karrierjének az elején írta, így azok még sokszor csaptak át számomra kínosba, de a másik két fajta szövegei nagyon jók.
A társadalom kritikus dalai inkább a harmadik albumra jellemzőek, itt nagyon ideges volt, és konkrétan úgy írt szöveget, mintha ő lenne a modern Petőfi Sándor. A legjobb szövegei ebből az időszakból a Te is félsz és az Igazságvizsgáló. Ebből idéznék egy pár sort:
Igazságvizsgáló
Jó reggelt Magyarország,
ma is javult a gazdaság.
Már kopog a szomszéd, de szarunk rá,
ez nem a népköztársaság!
Én gyűlölöm ezt a monotóniát
az agyamat égető katatóniát,
hogy megesszük azt amit elénk tesznek,
és éhen halunk tőle.
A mentális hogylétéről szóló dalokat, pedig a Fekete Részem-en írta, mondjuk ezt a cím alapján nem nehéz kitalálni. Ezen album témái között megtalálható a sértődöttség ami felkérdezés formájában nyilvánul meg a Hol Voltál? című dalban, az élet igazságtalansága a Fuss! című dalban, de még a szerelem is fel-fel veti magát az Éjjeli Tánc és a Menedék című számokban. Hozok erre a fajta szövegre is egy példát:
X/0
Egy hete már, hogy nem láttam a napot,
üres a ház és félelem ül a falakon.
A szemem is ég és lefelé húz a sötétség,
nem látom a célt, minden ingerszegény.
Egy hete már, hogy követ az árnyékom,
egy hete napról napra rosszabb az állapotom.
Monoton a csönd, monoton lett bennem a szó
és nullával osztható.
A legérdekesebb Örssel kapcsolatban, hogy nagyon sokat írt a halálról, és mióta ő meghalt teljesen más értelmet nyertek ezek a dalok, olyan mintha a saját halálát énekelte volna meg, ami nagyon ijesztő. Ezek a dalok is olyanná váltak, amiket nem tudok meghallgatni, mert rossz érzéssel telítenek el.
Örs és az AWS eddig minden lehető listán első helyen végeztek. Most is úgy voltam vele, hogy ő lesz az első, de az utóbbi egy évben két dalszövegírót megszerettem minimum annyira mint Örsöt, így úgy voltam vele, hogy inkább most őket helyezem előrébb, hogy ne legyenek egysíkúak ezek a listák.
2. Beton.Hofi
Róla is írtam már az előző cikkemben(cikk elején a link), szóval most nem fejteném ki megint, hogy miért csodálom az ő szövegeit, inkább csak a kedvenc szövegemből egy részletet írok le tőle:
PLAYBÁNIA
1. Szendrői Csaba
Az Elefánt énekeséről is írtam elég sokat az előző cikkemben(cikk elején a link még mindig), így itt is olyan módon fogok eljárni mint Beton.Hofi-val, csak egy szövegrészlet helyett kettőt írok le, mert nem tudok egyet választani.
SZERÁF
A követ az vesse rám...
Te vagy tehát
Felettem a szeráf
Ki se hall, se lát
Álmodtam rólad, pedig sohasem láttalak!
Szőrös szörnyeteg ez a csupasz fák alatt
Átlátszó kaméleon a víz tükrén
A párhuzamos végtelenek körökké
Állnak össze, tök élesen tökéletlenek
A halál csakis az örök élet része lehet
Ahogy a vihar előtt szépen kisimulnak
Annyi a sebhelyed, hogy már valami új vagy
Sötét a lakásom, belső gangra néz
Szemben a szomszédnak is pont olyan sötét
Lelkitársak vagyunk, hacsak nem tükörkép -
Ő nézi, ahogy nézem, én nézem, ahogy néz
Vérszínű a fal, az égszínkék
Külvárosi bеnsőség, belvárosi külsőség
Úgy hagytam a lámpát, maradjon égve
Éjt nappallá téve, az éjt nappallá tévе
A követ az vesse rám...
Te vagy tehát
Felettem a szeráf
Ki se hall, se lát
A következő részlet pedig főleg azért került ide, mert a kedvenc négy soromat tartalmazza.
Ég veled
Megszúrom egy tűvel az ujjbegyed
Átszivárog a vér a lombokon
Összekötöm fent a pontokat
Összeragasztom, ahol szétrepedt
Hátha kirajzolódik, nem múlik el
Értem, de tényleg indulnom kell!
Nincs időm megvárni most veled
Lehúzom, ami feletted lebeg
Lehúzom, ami feletted lebeg
Lеhúzom, ami feletted lеbeg
Az én városom tartja a mennyet is
Tartja a poklot lent, amíg lehet
Tél van, az ablakra lehelem ki
Neked éppen a lelkemet
Írok rá valami szívbe markolót
Az elhordja a törmelékeket
Nem tart ez már se lent, se fent
A Föld nálam marad, az ég veled
Ami egy érdekesség ezzel a listával kapcsolatban, hogy három olyan ember is van rajta akinek van verses kötete. Az első az Akkezdet Phiai-ból Závada Péter, aki mióta nem zenél költő és színdarab szerző lett, így neki kijött azóta egy pár könyve. A második Siklósi Örs, akinek tavaly jelent meg az első és valószínűleg utolsó posztumusz kötete. A harmadik pedig Szendrői Csaba, akinek már, ha jól tudom már kijött négy (amiből amúgy nekem meg van három is), és most írja az ötödiket.
Ami még egy érdekesség, hogy mondtam, hogy az Akkezdet Phiai nagyon sok mindenkire hatással voltak, ezt az állításom beigazolja az a tény, hogy a listám első és második helyezettje is említette már meg őket, mint inspiráció, főleg szövegek terén, de a listáról épphogy lemaradt Co Lee és az Analog Balaton énekese Zsuffa Abba is.